colca canyon, tweedaagse trip.

15 april 2016 - Puno, Peru

Half zeven gaat de wekker, rustig wakker worden. De tas voor 1 overnachting hadden we gisteren al ingepakt. Om zeven uur ontbijten, nog even naar huis bellen, tanden poetsen en klaar voor vetrek.
Om acht uur stipt staat de bus voor ons hotel. Na een half uur zijn we de stad uit en gaat de klim naar 5000 meter hoog beginnen. Onderweg nog even een toiletstop, je voelt al dat het kouder wordt. De volgende stop is zo leuk, allemaal lama's aan het grazen. Allemaal de bus uit om te filmen en of foto's te maken. Dan weer verder klimmen, wat een woest maar prachtig gebied het Andes gebergte.
Boven aan de top is de volgende stop, van alle kanten kan je vulkanen fotograferen en de hoogte van de vulkaan staat op steen geschreven. Een aantal peruvaanse dames verkopen souveniers. Ik heb een omslagdoek gekocht van alpacawol (?) zeggen ze. Terug naar de bus besef je wat 5000 meter hoogte met je doet, buiten adem en heel licht in je hoofd ben je. Mijn kostbaar souvenier gauw omgedaan want wat was het koud.
We zijn uit voorzorg voor hoogteziekte ( want je kan heel ziek worden ) aan de cocabladeren gegaan. Onze gids Amor heeft uitgelegd hoe je het moet gebruiken. Men neme vijf blaadjes een stukje rubberachtig spul dat naar mint smaakt, rolt dat op en stopt het in je mond. Goed kauwen, de sappen verdoven je mond. Het is goed voor maag, tandvlees en hoogteziekte. Het is onschuldig spul, niet verwarren met cocaine, daar moeten nog zoveel chemicalische toevoegingen bij.
De rit vorderd we naderen Chivay, je kunt het al in het dal zien liggen. Nog even een souvenierstop, dat hoort er nu eenmaal bij.
Na 4,5 uur zijn we in Chivay. Het valt ons op dat alle wegen zandwegen zijn, als het hier regent zou het een modderpoel zijn. We vragen ons af wat ze doen met de toeristenbelasting die we moeten betalen, 70 soles is 20 euro pp.
We gaan lunchen in een restaurant die de lunch in buffetvorm aanbied, een nederlands stel waarschuwt ons daar niet te eten. Vrienden en kennissen van hun die Peru al eens bezocht hadden waren er ziek van geworden. We durven het risico niet te nemen en gaan zelf op zoek. Bij de plaatselijke markt gaan we een restaurant in waar veel locale bevolking eet, vinden we ook veel leuker. Engels spreekt men nauwelijks, we wijzen gewoon iets aan wat iemand eet waarvan wij denken dat we dat we lusten. In heel Peru wordt ontzettend veel kip gegeten, onderweg hebben we heel wat fokkerijen gezien. Goed, lekker gegeten, nog even de markt op en daar een heerlijk meloen soort gekocht, naam volgt nog. Verderop op cactusvrucht gekocht, deze werd gelijk schoon gemaakt klaar voor consumptie, heerlijk fris.
Inmiddels wordt ons busgezelschap een groep, we wisselen ervaringen met elkaar uit en geven elkaar nuttige tips.
We verzamelen bij de bus, en worden naar verschillende hotels gebracht. Waar je je boeking doet is bepalend welk hotel je krijgt. Nou dat was een ongelooflijke domper, wat een armoedig hotel hadden wij. Els haar bed moest opnieuw verschoond worden, vieze vloerbedekking, w.c. en wastafels stonden los. Gelukkig maar 1 nacht. Na een uur werden we opgehaald en gaan we naar een hot spring natuurbad, water verwarmd door de vulkaan. Heerlijk gebadderd, je voelt nu de zon ondergaat dat het kouder begint te worden. Optimistisch Paultje loopt natuurlijk nog in driekwart legging en tshirt hemdje. Dom, dom. In het hotel gauw nogmaals gedouchet, lekker warm, om warm te worden.ik begin hoofdpijn te krijgen en neem een hoogtepil. We hebben een diner van zeven tot negen met folkloristische muziek. Nadat de keuze van het menu gemaakt was, was ik al zo misselijk van de hoofdpijn dat er geen hap in kon. Zelfs de muziek, hoe leuk ook, kon ik niet velen. Om kwart over acht zijn we teruggegaan naar het hotel. Gauw mijn bed in. 'S-nachts kwam alles eruit, dat luchte op. De volgende morgen gaat het wekkertje om kwart over vijf, koffers pakken en snel ontbijten. Ik ben nog niet opgeknapt en neem alleen thee. Om 6.10 worden we opgehaald. We rijden langs prachtige natuur. Eerste stop is een dorpje met een markt. Souveniers te koop en je kunt met een lama of een roofvogel op de foto. Daar houden wij beide niet van. Volgende stop is voor de condors, een achtal op de berg plukken aan een dode koe. Mooie foto's en film gemaakt. Sommige leden van ons gezelschap gaan een trekking van een uur maken met de gids. Ik zou ook mee gaan maar haak gezien de situatie af. Els gaat wel, wij gaan met de chauffeur naar een uitkijkpunt waar de andere zich straks weer bij ons voegen. De condors blijven overvliegen, de woeste omgeving en de prachtige canyon zijn geen straf om een uur op de andere te wachten. Zodra de andere er zijn gaan we terug naar Chivay om te lunchen en na de lunch terug naar Areqeuipa. Twee prachtige dagen. Doordat we gedaald zijn ga ik me beter voelen hiephoi.

1. Elly:
    15 april 2016
    Och lieve Paula jammer dat je je niet lekker voelde .maar gelukkig kon je andere momenten pakken om van te genieten .niet alle souvenirs winkels leeg kopen he . Noulik heb het verhaal weer met veel plezier gelezen hoor . En Els heb jij ook al leuke souvenirs gescoord. Zal best he .hoop dat jullie. nog veel zullen zien en ik kijk er naar uit om het te lezen .
    lieve gr aan elkaar en dikke knuffel xxx hier was het vandaag wat regenachtig mmaar de dag was toch weer zo om .
    gisteren ook een klein beetje Peru gezien .reportage over die Joran die in de zware gevangenis zit .en weer de aandacht wil en ook (ja ik was toch ook wel nieuwschierig) kreeg .nou meiden Doeiiiiii Geniet en PAS OP ELKAAR .xxxxxxxx
  2. Jolanda weel:
    15 april 2016
    Xxx super leuke verhalen het is net of ik erbij ben ik zie alleen geen foto s klopt dat ? Xxxc
  3. Hanke:
    16 april 2016
    Hoi meiden,
    Paula, voel met je mee. Hoofdpijn en duizelig. Jammer dat je je niet zo lekker voelde maar gelukkig lijkt het al weer beter te gaan. Wel leuk hoor jullie verhalen.
    Maro en ik missen Els en haar kookkunsten maar we gaan vast peruaans eten als jullie terug zijn. Wij kijken er naar uit maar eerst nog maar lekker genieten van jullie spannende reis.